fredag 17 februari 2017

Ett Helsingefår vid namn Helga Hufflepuff

Den här damen (som är en riktig linslus) heter Helga och är ett Helsingefår.
 Nissen döpte henne efter elevhemmet Hufflepuffs grundare från Harry Potter böckerna. 
Om hon har någon likhet med sin namne vet jag inte. Det kanske möjligen kunde vara den lockiga frisyren. 
Året då Helga föddes fick alla lamm på gården namn efter karaktärer ur J.K Rawlings böcker.
Nisse döpte dem allihop.
Hermione och Luna bor också kvar hos oss. 
Ursprungligen började vi med Helsingefår eftersom de tillhör allmogefåren och var utrotningshotade och det kändes kul att kunna bidra till att dessa fina djur skulle få finnas kvar.
Bääh, jag tycker inte det är någon vidare servering på det här
stället. Nån som har en småkaka? Inte...En morot då?
I år är första gången på tolv år som vi inte kommer ha några lamm på gården till våren. 
Det betyder att min nattsömn kommer vara avsevärt bättre, (hoppas jag) då jag slipper gå ut mitt i natten och förlösa tackor, och hjälpa lammen att komma igång och äta och så där.
För de allra flesta tackorna har lamningarna gått bra. Men med åren har jag blivit en fena på att få igång tillsynes livlösa lammungar också, och det kommer att bli lite tomt att inte ha ett flasklamm som springer efter en vart man än går. In i köket till exempel där de brukar skutta runt och nosa på allting. Jag har till och med haft små lamm i bilen då jag hämtat Nisse på skolan ibland. 
Då man haft någon liten svag en som behövt konstant tillsyn första dagarna. 

Ha en fin fredagskväll!
/Therese
Pyttelilla bäbisen Birger
Fjolårets lilla flaskis Mimmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar