torsdag 12 oktober 2017

Bokmässan 2017 del ett, med kass mobilkamera och fotriktiga skor.

En sak som man bör ha förutom lokalsinne på bokmässan är sköna skor.
För man står och går, och glömmer bort tiden bland alla intryck och uttryck, så man står och går ännu mer av bara farten.
(Vissa går i pumps. Det gör inte jag, men jag är fascinerad av de som kan.)

Fredagen på mässan strosade jag runt på egen hand. 
Träffade jättetrevliga redaktionen på Idus förlag, som ska ge ut mitt senaste alster, och hälsade på hos Opal som gav ut mitt förra. 

Jag lyssnade på föredrag om skrivande, och författarsamtal om ännu mer skrivande, och stötte på folk jag träffat förr, och sådana jag aldrig sett men helt sonika bara krockade med i vimlet så vi började prata. 
Viveca och Camilla Sten, Ingela Korsell och Jo Salmson pratade om att skriva skräck för barn, och frågan var; hur läskigt man kan skriva egentligen? 
Svaret de gav var entydigt, hur läskigt som helst. 
Fast man får tänka sig för med språket. 
Viveca och Camilla Sten kommer förresten till Eyvind 2017 som är Bodens bokmässa också, så dit kan ni gå och lyssna om ni gillar skräckinjagande ungdomsböcker. 


Så här på mässan är jag ofta ganska inriktad på vad jag vill se och göra. Vem jag vill lyssna på eller träffa, och det är ingen dum idé att göra upp planen innan man kommer iväg. För väl i vimlet blir det plötsligt långt mellan montrarna ifall man har en tid att passa. 

Bokmässan i Göteborg ja. Jo, den är stor och brokig. det här var på fredagsmorgonen, och som ni ser inte så mycket folk ännu. Det stora trädet i mitten var perfekt att ta sikte på så att man slapp gå vilse i monterlabyrinten.

Min mobil kan inte fota längre. Det här är i alla fall Åsa Önell som samtalar
med Elisabeth Östnäs och Charlotte Cederlund, kring skrivandet på Skrivas scen
där man kunde höra många bra samtal under mässdagarna. 
Känner ni igen? Om man läser böckerna av Martin Widmark och Helena Willis
så känner man igen Cirkus Splendido. Nu som fint barnland på mässan.
Nu har mina hönor fått nästan en sådan här vagn. :D 

Från svenska barnboksakademin kommer dessa
fina planscher. Sjutton skäl för barnboken. 
De kan laddas ner här;


Nej, nu måste jag kila. 
Men kommer snart tillbaka med lite mer bokmässa. 

Allt gott!
/Therese


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar