torsdag 30 november 2017

Lite från Eyvind 2017

Äsch! Man tänker ju inte på att ta en massa bilder när man har fullt upp!
Så det här är allt jag har att bjuda på i bildväg från Eyvindmässan. 
Bilden av mig tog bordsgrannen Bengt Kostenius just precis när mässan slog upp portarna.
Nu var det dags minsann! Upp till bevis. Kan man sälja böcker utanför ett bibliotek?
Ja det kan man tydligen. 

Fredagen innehöll för min del en massa trevliga samtal med mysiga människor. Såväl andra författare, "Eyvind crew", och besökare i alla åldrar. Och alldeles för många av godisarna i den där skålen slank nog ner i min egen mage. 
Men jag sålde elva böcker i alla fall och lite vykort.
(Ungefär lika många bytte ägare under mässans andra dag.)

På lördagen hade jag signering nere hos Bok &Bläck som är Bodens enda bokhandel. Den ligger också i galleria Enter. Nedre bilden är från signeringsbordet. En stillsam stund. 
Rusningen var enorm, eller kanske inte. Men bara några meter ifrån lagade tv kocken Maud Onnermark efterrätter. Det är svårt att toppa med en karraskål!
Jag blev sugen som bara den, och alla kokböckerna sålde slut. 

Senare samma eftermiddag hade jag mitt författarsamtal med Fredrika Johansson som till vardags jobbar som verksamhetschef på Kulturcentret Ebenser i Luleå.
Vi följde upp vårt samtal från i fjol.
Vi pratade bland annat om vad som hänt under året. Om motgångar, som refuseringar till exempel, och framgångar som utgivningen av nyutkomna barnboken Skrivtävlingen,(Jippiii!) och också om De magiska tjugonio, en alfabetsvärld som jag har en liten del i. 
Bägge på Idus förlag. 

Det där med refuseringar förresten. Jag ser det inte som en motgång. 
Inte precis. Mer som en utmaning och en chans till lärdom.
För är det inte bra nog, så är det inte. Passar det inte förlaget, så gör det inte, och de har sin ekonomi och sin profil att tänka på. 
Medan jag har min. 
Och min profil är att vara mig själv, och bli så bra som möjligt på det jag håller på med.
Att ha med hjärtat i allt jag gör, (och rätt mycket Norrbotten i det mesta. :))
Ja, och en sak till, om refuseringar. Man kan bli rent glad av dem också. När de inte är så där standard utan rent av uppmuntrande, med tips på hur man kan förbättra. Det pratade jag och Fredrika också lite om.

Och så pratade vi om varför jag samlar på gamla kameror som inte ens funkar.
Men det ska jag berätta mer om en annan gång.

Kram på er!

/Therese

Hurra! Äntligen dags. Jag hade sett fram emot det här länge.

Therese Henriksson, författares foto.
Med mig hem från Eyvind fick jag ett signerat ex av Patrik Lundbergs konsten att skriva krönikor.
Den ska vi ha tillsammans dottern Lovisa och jag. 
(Hon är mycket bättre på att skriva krönikor än mig. Men jag tränar .)
Och så bordsgrannen och tillika Bodensaren Cecilia Larsson Kostenius nyutkomna ungdomsbok
De ursprungliga. (Visto förlag.) 

Till boken kommer snart också ett brädspel ut, och det pågår casting iför en planerad film!
I mitten står en finfin svart skrivbok som vi som var med och pratade fick som gåva.

Utsikt från bokbord, mot mysko låda med dörrmatta i.
Jag tror det är ett signeringsbås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar