onsdag 1 november 2017

Snart kommer Astrid!

Nu börjar det närma sig!
Astrid Nilsson ser fram emot att vinna skolans skrivtävling för femteklassare. 
En enda grej är hon bra på, tror hon. Att skriva berättelser.
Så det här med skrivtävlingen verkar ju bli en enkel match. 
Efter vinsten tänker hon bjuda sin bästa vän och granne Seb på glass.
Han får tre kulor om han vill. 
Är man bäst så är man, tänker Astrid.
Men vad händer om vinsten går till någon annan?
Det är nästan precis ett år sedan Astrid kom och knackade på mitt i mitt jobb med en annan text.
Hon var rätt påstridig. Dök upp i min fantasi i tid och otid. Ville liksom att jag skulle skriva ner hennes berättelse. Så då gjorde jag det.
Att rita bilder till föll sig naturligt den här gången, och vem kan vara gladare än jag över att Idus förlag ville ha både text och bild?!
Wohooo! Så kul att få se sina teckningar i tryck.
Tidigare har jag gjort några illustrationsuppdrag för Naturskyddsföreningens lokalavdelning, men annars är det bara något jag drömt om att få göra ända sedan jag ritade och skrev den återkommande postorderkatalogen Ria´s Rea, som liten. I den kunde man köpa allehanda galenskaper, som statsministerns hårstrå, torkat vatten, och självgående skor.

Precis som Astrid har jag alltid gillat att skriva, och precis som Astrid var jag nog lite kär när jag var tolv.
Bästa grannen Seb som bor med sina mammor två trappor upp i Astrids hus är killen som vågar vara mjuk, och som ändå modigt står för det han tycker och känner.
Jag hoppas att Astrid och Seb och de andra karaktärerna i boken ska ge spännande och igenkännande läs-stunder för både killar och tjejer.
Skrivtävlingen som snart kommer ut kan redan nu förbeställas från Idus förlag;

Och här kan du provläsa!

Till korrekturläsningen av Skrivtävlingen (och manuset Norrskensvinter) har jag fått manusbearbetningsstöd av Region Norrbotten. Toppen!
Och fantastiskt vad jag lärde mig mycket av Jeanette Palm som hjälpte mig med korrekturen. Jag led av kommaförvirring nämligen!
Mer om det kommer i en kommande post som ska handla lite om skrivprocessen.


Allt gott!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar