torsdag 4 januari 2018

Trettondagsafton

Trettondagsafton. Det var en viktig kväll i mina morföräldrars liv. Då skulle det värmas glögg och lagas extra god mat. Fågel helst, tjäder kanske, serverad med perfekt kokt potatis, rätt sorts gelé och servetterna i ring. 
Det var så de gjorde morfar och mormor. 
De hedrade sina bästa dagar. I mer än femtio år som gifta.
Mormor pratade ofta om trettondagsafton med värme. Bra minnen hade hon av den tiden när Morfar var ung improviserande jazzmusiker, och hon var på plats när det spelades tjusig musik på bal.
En särskilt vacker sådan ägde tydligen rum en trettondagsafton i slutet av tjugotalet.
När mormor följde med ett sällskap till dans på Stadshotellet i Luleå där morfar spelade.
"Du kan inte tro så tjusigt det var!" brukade hon utbrista.
Det måste hon verkligen ha tyckt också, eftersom hon mindes så väl hur det begav sig så många år senare.
Morfar Nils Kindqvist nummer tre från vänster i The playing fools.

Ifall man undrar vad man ska hitta på en dag som denna kan man ju alltid se filmatiseringen av Shakespeares Trettondagsafton. Twelft night or What you will, från 1996.
Visas säkert på någon teve kanal även i år.
Rätt söt är den. Och väldigt förvirrad. 
Själv ska jag tända ett ljus för mormor och morfar.
Och värma glögg.
Det gör jag alltid den här kvällen.

Allt gott!
/ Therese


Glögg smakar bäst utomhus!
                                                                     
Ps. Om du tycker att du känner igen det här så är det ett delvis återanvänt blogginlägg från min vilande blogg Granne med Pellgårn 2012.


2 kommentarer:

  1. Åh vad roligt det var att få se bilden på Min faster Anna-Lisa och farbror Nisse. Minnen kommer till mig...... De trevliga middagarna hos Anna-Lisa o Nisse, hos Ester o Nisse, hemma hos oss i Notviken och hos farmor o farfar inne i stan, på Magasinsgatan, där Rättscentrum ligger. Sommarbesök i stugan i Bodforsen, sova över med kusinerna Lena o Kina. <3 kram från mamma Lenas kusin Margit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade bilden Margit! Och vad roligt med minnena!
      Ester och Nisse minns jag förstås, och stugan i Bodforsen. :)

      Radera